2016. nov 12.

A Bőr Színe

írta: Csikós Mihály
A Bőr Színe

img_7609.jpg

Ez egy érzékeny téma. Az ember inkább nem is beszélne róla mert soha nem tudhatjuk, hogy most szabad e ezt vagy azt mondani erről. De néha kell. Mert az emberek bőrének a színe eltérő és ez olyan konzekvenciákkal jár amiket itt Európában mi nem érezhetjük. De mi van ha valahol a Te fehér bőröd az ami szokatlan, fura vagy akár ijesztő?

Nagyon sok különböző bőrszín van jelen persze Európában is. Megtanultunk ezzel együtt élni, kitaláltunk és próbáltuk megtanítani generációkon át, hogy a bőrszín nem számít. Az ember vagy jó vagy rossz vagy valamilyen de ennek nincs közvetlen kapcsolata a bőrszínével. Annyit biztosan elértünk, hogy aki a színes bőrűeket nyíltan bántja, cikizi vagy akár szisztematikusan inzultálja az esetleges törvényi következmények mellett marginalizálódó, antiszociális csoportokba zárja a legtöbb társadalom. Azt akarjuk látni, hogy mindenki tök egyforma. Azt, hogy Egyenlőek vagyunk, mind Mi Emberek és ez a helyes az igaz és kész.

borszine.gif

De mi van akkor ha olyan helyre kerülsz ahol a te bőröd színe - jelen esetben a fehér - amit most kivételesen másoknak kell megbocsájtani neked. Amikor a színes bőr a normális és te vagy a fura. Nem akarok itt arról írni, hogy engem ázsiai utazásaim kapcsán sokat bántottak a bőröm színe miatt. Ez nem lenne igaz. Sőt. Viszont olyan kézenfekvő előjogok jártak ki nekem csak azért mert fehér bőrűnek születtem ami már felveti az előítéletesség fogalmát. Erről elmélkednék itt egy sort.

Nagyon furcsa hogy nem a megvetést és a kitaszítottságot érzed ugyan - bár ugye ez lenne valahol a kézenfekvő de mégis érzed, ez egy olyan nyom, egy olyan bélyeg ami ott van rajtad és letörölhetetlen és megkülönböztet másoktól. Ez a különbözőség a hétköznapok szintjén a tudja megváltoztatni a világot körülötted..

img_9232.jpg

Kínába amikor először jártam akkor hallottam először azt a dél kínára jellemző kifejezést, hogy [Hou Báj]. Ez amolyan hagyományos de szlenges vagy inkább "könnyed", köznapi referencia kifejezés egy fehér emberre. Tükör fordításban azt jelenti, hogy "Fehér Majom". Nem hangzik egyértelműen pozitívan de ezzel csak arra utalnak, hogy valami "fura, ritka szerzet" nem is negatív és nem is pozitív de mindenképp olyan mint mondjuk a 3 púpú teve vagy valami elképzelhetetlenül fura dolog. 

Itt jártam jó néhány helyen ahol a fehér ember ritka. Különösen Xiamen egyes részein de talán még Pekingben is van olyan hely ahol a fehér bőrszín meglepetést okozhat a helyieknek.

k_p_265.jpg

Egy percig sem tudsz elvegyülni a tömegben. Nem tudsz úgy végig menni egy bevásárló központon vagy egy piacon, hogy ne forduljanak meg utánad vagy öten és ne érezd azt, hogy te bizony itt más vagy.Teljesen mindegy, hogy mi úgy döntöttünk egyszer valamikor, hogy nem vagyunk mások. Rohadtul más vagy.  A melledig érnek az emberek és egészen más színű a bőrötök.

kep_568.jpg

Amikor Balin életemben először jártam, néhány napot töltöttünk Kuta-n és sok más egyéb vendéglátó hely mellett egy helyi nemzetközi hírű diszkóba is igyekeztem bejutni, szakmai tapasztalat szerzés céljából.

Ki volt írva a bejáratnál hogy "A belépés ingyenes tengerentúli vendégeinknek" (Free entry for our overseas guests). Egy fehér lennadrág volt rajtam és egy rövidujjú ing. Bali nem az a hely ahol igazolványokkal mászkálsz mert halálosan senkit nem érdekelhetnek a papírjaid és rohadt meleg is van így az ember a lehető legkevesebb ruhában a lehető legkevesebb holmival igyekszik mozogni.

img_0889.jpg

Ahogy araszoltam előre a sorban azon morfondíroztam ha nálam lenne az útlevelem akkor ingyen bemehetnék mivel úgyis csak körül akartam nézni szakmabeliként. Nem is nagyon figyeltem oda de egyszer csak... bent voltam. Senki nem kért tőlem semmit. Csak átléptem a fizető fülke és a biztonsági őrök között és akkor eset le: ez nem útlevél kérdése. Itt nincs szükség iratokra mert teljesen egyértelműen látszik rajtam hogy a "tengeren túlról" érkeztem. Ez ijesztő volt. A bőrszínem volt az ingyen jegyem. Ennek a megkülönböztetésnek nyilván eredetileg nem rasszista okai voltak persze hanem én voltam az a turista aki sokat költ majd többet mint egy helyi. De nem ez az az előítéletesség ami a rasszizmus alapja?

img_0868.jpg

 

img_1346.jpg

Egyik szaud-arábiai utamon is felmerült, hogy a szigorú szaudi szabályoktól való eltérésekről beszélgetve jutott eszembe, hogy mi lehet a strandolással? Dzsiddaban szép tengerpart van, érdeklődtem, hogy van e hagyományos értelembe vett napozós-fürdős strand. A kísérőm mondta, hogy nem értelmezhető a nyilvános fürdőzés a helyi iszlám interpretáció szerint, hiszen még a férfiaknak sem illik rövid ujjúban megjelenni bárhol. A testnek a mutogatása annyira tilos, hogy... nagyon.

De hirtelen felcsillant a szeme és mondta, hogy van egy hely északon Dzsidda fölött egy kicsivel ahol van egy strand. Lelkesen mesélte, hogy ez egy privát terület egy nyugati üzletember csoport alakította ki az egyik direkt nyugatiak számára létrehozott és persze nyugati kézben lévő szállodának a saját, privát partszakaszán teljesen elzárva a külvilágtól és ott akár még bikinis csajokat is láthatok, meg mindennel. Nem egyszerű bejutni, de jó kapcsolatokkal minden elintézhető. Ő ismer is valakit akit ha felhív akkor az talán el tudja intézni, hogy bejuttassanak...aztán  miközben épp a telefonjából halászta volna elő a számot megállt rám nézett és azt mondta: "de hiszen te fehér vagy, ugye?" Kicsit leeresztett és monda, hogy így nem kell semmi extra "Te simán bemehetsz"...

Vagy például Kínában de akár Vietnamban is gyakran megesik ha bemész egy jellemzően helyiek által látogatott étterembe - amit én gyakran megteszek -, hogy mikor meglátnak téged akkor sustorgásba kezd a személyzet és hosszas, fojtott hangú vita után, nekiállnak előhalászni valami elásott helyről kést villát és kanalat és hozzák is az asztalodhoz.

img_9399.jpg

Az emberben felmerül az hogy ...miért? Rám van írva, hogy én nem tudok evőpálcikával enni - mint ahogy természetesen tudok - vagy, hogy nem ismerem vagy értem a szokásaikat? Igen. Rám van írva. És ez a bőröm színe.

Építészként ázsiai csatangolásaim alatt a szállodák rettenetesen érdekeltek. Sokszor igyekeztem bejutni azokba is ahol nem volt szerencsém megszállni. Eleinte azzal próbálkoztam, hogy a recepción bemutatkoztam és névjegyet adtam. Elmondtam, hogy körbe szeretnék nézni ha lehetséges. Ilyenkor általában fél órát várattak a hallban, majd egy közép-manager jelent meg aki elmondta hogy ő sajnos most nagyon elfoglalt és a vendégek sem szeretik a "kíváncsiskodókat" és hogy majd talán holnap, de nem hiszi és köszöni- viszlát. Pár sikertelen próba után egyszerűbb utat választottam. Egyszerűen bementem. Mit bementem egyszerűen csak megmondtam az épp szembejövő alkalmazottaknak, hogy mit csináljanak. Ha úgy tetszett kinyittattam az elnöki lakosztályt hogy körbe fényképezzek vagy épp az üzemi konyhát jártam körbe. A határozott fellépés mindig csak sűrű hajlongást és azonnali teljesítést hozott, szemben az udvarias kéréssel amit fél-udvarias visszautasítás követhetett csak. Ez vajon a határozottságnak szólt vagy a bőröm színének? Vagy a kettőnek együtt?

 

Indonéziában kicsit valahol az apartheidet idéző, filmszerű élményben is volt részem. Helyi kísérőmmel, barátommal aki sofőrként és idegenvezetőként működött együtt Bali utazásaim során esett meg az eset.

Hosszabb utak során ha megálltunk ebédelni vagy vacsorázni valahol előfordult, hogy Ő előre ment az étterembe addig míg én kívülről fényképezgettem még az épületet. Ő ismeri a nyelvet, szokásokat és megnézni, hogy milyen kaja a napi ajánlat stb. Egyszer egyik helyről azzal jött ki, hogy nincs hely. Kérte, hogy azért menjek be én is megkérdezni. Furcsáltam, de bementem és megkérdeztem.Rögtön mutatta a hajlongó pincér hol van a legjobb kétszemélyes asztal. Amikor elhelyezkedtünk kérdeztem Mádé-t, hogy mi történt vajon. Akkor mutatóujjával az arcomra mutatott és annyit mondott "Your Skin". Egészen más ilyesmivel élőben találkozni mint filmen látni. 

img_0829.jpg

Pekingben a Tiltott Város melletti hutong negyed nagyon érdekelt minket. A huntongok mind történelmileg mind építészetileg rettenetesen érdekes helyek. Az eredeti Pekingből megmaradt lakóépületek vannak itt első sorban. Vannak több száz évesek, állítólag 7-8-900 évesek is akadnak vagy olyanokat amik ezeknek az alapjaira épültek.

hutong_1.jpg

CC BY-SA 1.0

Amikor kértük kísérőinket had nézzünk körbe "odabent" azt mondták, hogy eszünkbe se jusson. A régen a különböző méltóságok, kereskedők és nemesek lakhelyéül szolgáló terület ma már inkább valamiféle "elszlömösödött" gettónak mondható amolyan igazi kelet-ázsiai dzsumbuj-rengeteg. A kisebb nagyobb épületek udvarocskák összetapadva, egymásba nyílnak kis udvarokkal összekapcsolódva keskeny sikátorokkal összekötve. Láttunk olyan épületet is ami hercegi palota volt egykor, mára természetesen teljesen lerongyolódva. Összességében az egész egy nyomasztó hangulatot árasztó labirintus amiben építészeti remekművek vannak eltemetve a kosz és a romok alá/közé.

A perem területeken még csak-csak el lehet riksázgatni de "behatolni" a negyedbe kísérőink szerint életveszélyes. Ez az a tipikus bemész-nem-jössz-ki hely.

Erőteljes és különleges hangulata van egy ilyen középkori fílingű nyomornegyednek. Szóval tovább értetlenkedtünk.

Ez annyira belváros és olyan közel a Tiltott város turista csalogató, antik világa, hogy nagyon furcsa az, hogy néhány épületen túl egy olyan világ kezdődik ami tényleg veszélyes lehet az életedre. 

Kérdeztem is hogy láthatóan elég nagy a nyüzsgés odabent csak nem olyan veszélyes már. Csak nem ölnek meg mindenkit aki arra jár. Mondák, hogy az itt élők tisztelik és így nem is bántják egymást. Már majdnem megkérdeztem a nagy hevületbe az európai agyammal "és honnan tudják, hogy nem idevalósi vagyok" de a válasz már kéretlenül is jött erre a naiv kérdésre "Nézz tükörbe, fehér vagy!".  Ez a bőröd színe.

Egyébként bementünk.

Több órát sétáltunk.

Még egy "étteremnek" nevezhető helyre is beültünk ahol egy fazékban egy öreg néni főzött valamit épp és 5-6 helyi ült kicsike asztaloknál....nagyon érdekes volt.

img_9394.jpg

Amikor kijöttünk és elmeséltük eléggé leszidtak minket és közölték, hogy nagy szerencsénk volt már csak azért is mert értékes fényképezőgép is volt nálunk és bármilyen értékes dologért de egyszerűen csak egy rossz mozdulatért vagy egy olyan gesztusért ami esetleg sérti a szokásaikat - amiket mi nem ismerhetünk - nagyon komoly bajba keveredhettünk volna.

De a kaland az kaland. Mert Ázsia izgalmas.

Szólj hozzá

kína kultúra utazás közel kelet érdekesség elmélkedés távol kelet kaland indonézia vietnám bali délkelet-ázsia Szaud Arábia