2015. ápr 07.

Angkor Wat békái

írta: Csikós Mihály
Angkor Wat békái

angko_beka.jpg

Kambodzsa, akárcsak a Távol-Kelet, varázslatos hely egy európai számára. A bevezetőben írtam, hogy az ember lassan kebelezte be a természetet, ahogy fejlődött a civilizáció. Kísérteties élmény volt látni, hogy a földanya bizonyos területeket, hasonló szenvtelenséggel visszavesz. Lassan, apránként, észrevétlenül gyűrűzik be az egykoron hatalmas civilizációs teljesítmények világába. Ez van Kambodzsában. Meg az utcán grillbéka, nyárson.

Angkor Wat megrázóan impozáns és térarányaiban lenyűgöző. Azonkívül, hogy az építmények részletgazdagok, gyönyörű faragásokkal díszítettek, a hatalmas területen különböző méretű, négyzetes, illetve egymásba fonódó négyzet alakú terek és piramis jellegű felépítmények hoznak létre misztikus arányrendszert. A bizonyos helyeken elhelyezett kövek, kapuk, kőszoborsorok majd megint kapuk ünnepélyessége és dramaturgiája nagyon megfogott, egy szabadtéri diszkó tervezésénél fel is  használtam ezeket az eszközöket.

A dzsungel kíméletlenül hódítja vissza a sok százéves romokat. Ennek a drámaisága a hátsó részeken érhető tetten igazán, ahova kevés látogató merészkedik az embertelen időjárás miatt, hisz mindeközben olyan meleg van és akkora a páratartalom, hogy menni is nagyon nehéz.

Ha meguntad az évszázados lírát, a bejártnál ehetsz békát. Grillezve. Egészben. Kambodzsa ehhez amúgy is ideális terep. Utcai árusok árulják mindenfelé, kolbász és lángos sütő szerű büfékben a tereken, parkolókban, utcákon. Lávaköves grilleken hatalmas békák sülnek. Az ázsiai sörök általában jók. Ennek megfelelően jó a kambodzsai sör is. A jéghideg kambodzsai pilseni típusú Angkor sör sokat segít a békafogyasztásban. Praktikus egyből kettővel kezdeni, utána legyűrhető egy-egy ilyen ínyencség.

Van natúr, fejjel, fej nélkül, töltött és mindig egészben.

Ezek a trópusi békák eleve elég különlegesek, mert marha nagyok és őrületesen nagy hangjuk is van. Egyszer Balin ébredtem arra, hogy egy orbitális méretű üvöltés szakad ki valakiből az ágyam alatt éjszaka. Ez azért is volt egy kicsit ijesztő, mert a dzsungel szélén volt az a kis apartman, amiben laktam. Felpattantam és benéztem az ágy alá. Egy hatalmas béka kiabált ott iszonyú hangokon és nagyon csúnyán nézett. Balin nem eszik meg őket, így első zavarom után kinyitottam az ajtót felkapcsoltam kint a villanyt és bent elsötétítettem, majd megvártam míg a béka méltóságteljesen kikacsázik. Aztán jó alaposan bezártam mindent.

Itt laktam együtt a békával Balin.

A közepesen sem híres békákon és az Angkor Waton kívül még híresek a kambodzsai moszkitók. A szállodai szoba ablakára ki van írva, hogy bár az ablak nyitható nem tanácsolják kinyitni, mert életveszélyes betegségeket hordoznak a szúnyogok. Jobb a békesség és az ember ne nyitogassa az ablakot, mert akkor van esélye a kambodzsai tartózkodást túlélni.

Szólj hozzá

sör kaja templom építészet béka távol kelet kambodzsa kulináris moszkító angkor wat