2015. dec 21.

Doha és mi

írta: Csikós Mihály
Doha és mi

doha.jpg

Hát ez tényleg furcsa érzés. Mellbevágó és meghökkentő. Itt vagyok Dohában, Katar fővárosában a nemzetközi repülőtéren várom, hogy tovább repülhessek Ázsia felé. Sokszor jártam már itt. Legutóbb nem egész egy évvel ezelőtt töltöttem el 8 órát a kellemes VIP váróban a csatlakozásomra várva. Tehát mondhatjuk, hogy a dohai repülőteret viszonylag jól ismerem és mivel ilyen hosszú időket töltök itt többnyire, tényleg bebarangoltam alaposan az egészet. Többször.

Tavaly, amikor itt jártam láttam egy óriás plakátot a reptéren amin az elkövetkező repülőtér látványterve volt. Csináltam is egy fotót, hogy majd összevethessem az új épületekkel. Egy dolog biztos. Egy kapavágás nem történt még az építkezés kapcsán akkor, amikor ez a fotó készült.

1316.jpg

Akkoriban a dohai reptér egy kulturáltnak mondható, néhol zsúfolt, átlagos, tucat reptérnek volt nevezhető. Semmi nyoma nem volt annak, hogy ez mostanában változna. Így festettek a gyakorlatban a mindennapok:

Jövés-menés/épület

Szolgáltatás/vendéglátás

Tömeg/zsúfoltság

 

Eltelik egy év. Újra jövök és bumm. Hát nem ott áll az az épület a képről?

img_5866.jpg

Itt azért közbeszúrnám, hogy valószínűleg azért csodálkozok épp most ebben a tök új épületben ennyire mert nálunk, Magyarországon egy átlagos családi ház építési engedélye önmagában sok hónapos meccs.

A alapból megállapított 15 napos ügyintézési időszak általában csak arra jó, hogy  a hatóság megállapítsa  a hiánypótlási kötelezettséget, amit 30 nap alatt kell teljesíteni, de bátran számíthat újabb é újabb igényekre az ember és így kényelmesen elmegy egy év.

Azért vannak rekord teljesítmények. Van amikor egy éven belül sikerül megszerezni az engedélyt. Az én praxisomban is volt 2 vagy 3 az elmúlt időszakban, de jellemzőnek nem nevezném a  jelenséget.

De még így is. A tervet is meg kell csinálni valamikor, tehát az építési szándék és a kivitelezés megkezdése között az ilyen gyors eljárás esetén is általában egy bő év telik el és utána 1-2 év a megépülés maga - egy átlagos családi ház esetében ugye.

Így ez a kb. háromnegyed év alatt összerántott repülőtér megfelelően meghökkentő.

Most valahogy így néz ki:

Az a kisebbik dolog, hogy ilyen szervezetten és gyorsan is létre lehet hozni projekteket, a nagyobbik az, hogy milyen hihetetlen magas minőségben. Úgy építészetileg, esztétikailag, designban és műszakilag is. 

Mindenesetre úgy gondolom, hogy az építészet és az építőipar területén van bőven mit pótolnunk.  Ahogy az ember, itt mászkál tényleg... beszarsz, hogy milyen fantasztikus megoldások vannak és milyen meghökkentően szellemes, nem-túlzó, nem-csicsa, nem-pöffeszkedő és mégis minden pillanatában rettenetesen jó a design és ugye a legmeglepőbb az, hogy... ilyen jó, lendületes tervek ilyen gyorsan valósulnak meg.

Nálunk valószínűleg abba tompul el teljesen a legtöbb ilyen projekt, hogy a végtelen számú tervtanács, zsűrizés és bírálat közben ahol mindenki még egy picit bele akar szólni, végül a millió vélemény többnyire semlegesíti egymást. De a lendületet biztos. Itt pedig egy nagyon egységes hangulatú, építészetileg nagyon komoly műben járkálunk.

Mindegy. Tényleg az az érdekes, hogy ezekhez a "keleti népekhez" képest mi technológiában, designban, belsőépítészetben, tudom is én miben, valami nagyon messze lemaradva kullogunk.

Nagy probléma az, hogy nem tudjuk felfogni, hogy ez így van és nem is viselkedünk ennek megfelelően. Tehát nem tátott szájjal járunk tanulni ide, sőt inkább hihetetlen bonyolult és komplikált érvrendszereket dolgozunk ki a a saját zavaros rendszerünknek a még bonyolultabbá tételére ahelyett, hogy eltöprengve figyelnénk azt a lendületet, ami másutt van.*

De nagyon örülök, hogy nekem van lehetőségem tapasztalni és "tátani a számat" olyan dolgokon is, ahol ezeket a leblokkoló eseményeket látható módon elkerülik. Ez újabb hitet és lendületet ad az embernek amikor valami normális arányú és viszonylag szép, mondjuk, hogy nemzetközi színvonalú épület létrehozásán fáradozik és jön egy hatóság aki elkezdi nézegetni, hogy 4,50-re jön e ki az épület magassága, mert akkor jó, de ha 4,52-re az már nagyon nem jó. Csak 4,50 a jó.

Asszem ez az épület, amiben ülök nem ilyen szempontok szerint készült.

*Amikor ezt a szöveget írtam az dohai reptéren várakozva akkor még nem tudtam hogy 2016 január 1-tól változik az engedélyezési terv eljárás (300nm alatti lakóingatlan a továbbikban nem engedélyköteles). Félek a kicsit gordiuszi megoldással a ló túlsó oldalán találhatjuk magunkat.

Szólj hozzá

közel kelet elmélkedés katar építészet reptér doha